Κατακτώντας την αγορά της Κίνας

Αναπαραγωγή του βίντεο
el

Κίνα. Η μεγαλύτερη και ισχυρότερη αγορά στον κόσμο. Μια εξωτική χώρα για πολλούς από εμάς. Aλλά και μία από τις λίγες χώρες με τις οποίες η Ελλάδα έχει μια τόσο μεγάλη ελλειμματική εμπορική σχέση.

Ευτυχώς βέβαια που όσο και αν δεν εξάγουμε στην Κίνα, οι τρόποι να φτάσουν οι ελληνικές γεύσεις μέχρι το Πεκίνο είναι πολλοί. Ένας από αυτούς, το Ελληνικό εστιατόριο Αργώ, του κ. Βαγγέλη Γιαννάκαρου.

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Αυτή την στιγμή ετοιμάζουμε μουσακά.

Εδώ, ο κ. Βαγγέλης,  μόνιμος κάτοικος Πεκίνου, μας είπε πως  οι κινεζοι πελάτες του μπορεί να εχουν συνηθίσει και να τους αρεσουν πολλές από τις  ελληνικές συνταγές...αλλα οπως ομολογεί οι περισσότερες απο τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί στο ελληνικό του εστιατόριο – όσο κι αν αυτό ακούγεται παράξενο – δεν είναι ελληνικές..

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Λαδί, λάδι είναι το μόνο που δεν χρησιμοποιώ ελληνικό – χρησιμοποιώ ιταλικό γιατί το βρίσκω πάρα πολύ πιο εύκολα. Και συγκριτικά είναι πιο φτηνό.  Ότι μπορώ να φέρω από την Ελλάδα το φέρνω από την Ελλάδα, και ότι μερικές φορές βρίσκω εδώ στην αγορά που είναι ελληνικό το χρησιμοποιώ. Αλλά είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρω.

Την ίδια δυσκολία βέβαια έχουν και άλλοι Έλληνες στο  Πεκίνο.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Το πρώτο πράγμα που μου έλειπε, όταν ήρθα στην- ένα μάλλον από τα πιο σημαντικά, εκτός από την οικογένεια, ήταν το ότι δεν έβρισκα να φάω και αυτά που ήθελα, που είχα συνηθίσει να τρώω, και θεωρούσα ότι σε αυτό το κατάστημα θα μπορούσα να βρω αυτό που μου έλειπε, να καλύψω κάποια κενά. Αλλά δυστυχώς ήταν πολύ λίγα τα προϊόντα, τα οποία μπορούσα να βρω. Βλέπεις, έχει προϊόντα από όλες τις χώρες. Από παντού μπορείς να βρεις προϊόντα. Υστερούμε στα ελληνικά.

Ο κύριος Βαγγέλης ξέρει την αγορά της Κίνας όσο λίγοι Έλληνες.  Πρωτοέφτασε στο Πεκίνο ως φοιτητής σε ηλικία 25 ετών και παρότι το σχέδιο ήταν να κάτσει για ένα δύο χρόνια τελικά παρέμεινε και φέτος κλείνει 30 χρόνια.

Ανεβήκαμε μαζί του στο σινικό τείχος, λίγο έξω από το Πεκίνο.

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Μην ξεχνάτε η Κίνα τώρα άνοιξε πριν από 40 χρόνια, άνοιξε προς τα έξω. Ήταν κλειστή κοινωνία.

 Για να μας εξηγήσει όχι μόνο τι συμβαίνει στο εστιατόριό του, αλλά και τι συνέβαινε στην αγορά της Κίνας πριν αποφασίσει να προσφέρει μουσακά στους Κινέζους.  Όταν δούλευε για χρόνια ως εκπρόσωπος ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και στο γραφείο εμπορίου Ελλάδας-Κίνας.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Ποια  ήταν η σχέση Ελλάδας και Κίνας εκείνα τα χρόνια από πλευράς εμπορίου;

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Πάρα πολύ λίγες οι επικοινωνίες, οι εμπορικές σχέσεις. Ήταν η εποχή που άνοιγαν σιγά σιγά. Ο Έλληνας πάντοτε αγόραζε από τους Κινέζους, αλλά Κινέζοι να αγοράζουν από την Ελλάδα  την εποχή εκείνη ήταν πολύ λίγα  τα προϊόντα ήταν όπως ήταν το βαμβάκι, όπως ήταν ο καπνός, ορυκτά αλλά πολύ λίγα προϊόντα.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Θυμάστε τη πρώτη εταιρία που μπήκε στην αγορά της Κίνας;

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Από ότι θυμάμαι ήταν ο Πετσετάκης εδώ,  ο Λάτσης με τα μάρμαρα στην Σαγκάη…αυτούς θυμάμαι.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Και από τρόφιμα;

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Πολύ λίγα, πολύ λίγα. Δεν νομίζω να υπήρξαν και πολλά τρόφιμα την εποχή εκείνη.

Ρωτήσαμε τον κ. Βαγγέλη αν θα υπήρχε κάτι που θα μπορούσε να το αλλάξει αυτό σήμερα, σε μια εποχή που η Ελλάδα και οι επιχειρήσεις της  χρειάζονται περισσότερο παρά ποτέ να κοιτάξουν προς τα έξω. Και τι πιο ελπιδοφόρο από αυτή εδώ την θέα, τη θέα στην μεγαλύτερη αγορά επάνω στο πλανήτη.

Βαγγέλης Γιαννάκαρος, Επιχειρηματίας, εστιατόριο ΑΡΓΩ

Πάντα η αρχή είναι πάντοτε  δύσκολη κυρίως  όταν έρχεσαι σε μια  τέτοια χωρά αλλά σήμερα είναι παράδεισος ακόμα και για ξένους εδώ, αυτή την στιγμή η χώρα, η Κίνα. Έχει ανοίξει έχει δημιουργήσει πάρα πολλές ευκαιρίες για όλους.

Και αυτές οι ευκαιρίες αρχίζουν δειλά δειλά να γίνονται αντιληπτές ακόμη και στα πιο μακρινά από το Πεκίνο μέρη.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Τι πρέπει να περιμένει από εδώ πέρα ο κάθε Κρητικός ο κάθε Έλληνας, ο καθένας που έχει ένα προϊόν, είτε λέγεται κρασί, είτε λέγεται λάδι, είτε λέγεται ξύδι, είτε  οτιδήποτε; Ότι πρέπει από εδώ και πέρα να σεκοκλοβιλιστουμε  όλοι μας, και να πιάσουμε να σκεφτούμε- μέχρι τώρα δεν σκεφτόμασταν, ήταν οι εύκολες εποχές της Ελλάδας- τι πρέπει να κάνουμε για να επιβιώσουμε και εμείς και οι γενιές που έρχονται.

Τέτοιοι προβληματισμοί δεν είναι ξένοι ακόμη και σε μέρη όπως αυτό το μικρό καφενείο στο χωριό Αλφά στο Ρέθυμνο. Τώρα που η εγχώρια κατανάλωση καταποντίστηκε μέσα στην ύφεση εξαγωγές προϊόντων που χρόνια απολαμβάναμε μόνοι μας στην Ελλάδα φαντάζουν μονόδρομος.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Αλλά πρέπει να γίνει, δεν έχουμε άλλη επιλογή. Πρώτα πρέπει να στηριχτούμε στους εαυτούς μας, ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε, και μπορούμε, αν μας πει εμάς ο τάδε, οι άνθρωποι στην Κίνα, τότε βρίσκουμε κάτι, μια πολύ καλή άκρη.

Ο Kώστας Ζαχαράκης είναι παραγωγός ελληνικού ελαιολάδου.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Κοίτα τι ωραίο δέντρο είναι αυτό.. πανέμορφο.

Βγάζει το δικό του λάδι και παραλληλα συνεργάζεται με εταιρίες που προσπαθούν να κάνουν βήματα στο εξωτερικό.  Αυτός  συλλέγει τις ελιές από τους παραγωγούς  -  βγάζει το λάδι, το τυποποιεί και στην συνέχεια αναλαμβάνει την προώθηση και την αποστολή του στο εξωτερικό.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., Ρωσία, Κίνα, Χονγκ Κονγκ, μέχρι και στο Βιετνάμ πουλήσαμε, το οποίο- ήρθε αυτή η κυρία από το Βιετνάμ, και έχοντας στο μυαλό μου τον πόλεμο λέω «θέλουν λάδι αυτοί οι άνθρωποι;», κι όμως πουλήσαμε στο Βιετνάμ λάδι.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Και τώρα ελπίζεις για το Πεκίνο.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Ναι πρώτα ο Θεός. Πρώτα ο θεός, ελπίζουμε,για θεωρούμε ότιη αστική τάξη στην Κίνα μεγαλώνει, οπότε θα είναι άνθρωποι οι οποίοι θα μπορούν να καταναλώνουν και το λάδι, το οποίο ένας μέσος Κινέζος, είναι δύσκολο να το καταναλώνει γιατί είναι ακριβό, σε σχέση με τους μισθούς που έχουν αυτοί, βέβαια. Μέχρι τώρα δεν ήξεραν καν ότι η Ελλάδα βγάζει λάδι, δηλαδή αυτό είναι το χειρότερο πράγμα του κόσμου. Έχω πάει σε χώρες και νόμιζαν ότι λάδι βγάζει η Ιταλία και η Ισπανία. Αυτό το πράγμα, δηλαδή, όταν το άκουσα, έπεσα από τα σύννεφα.

Και αυτό ήταν που τον πείσμωσε και τον έκανε πριν 10 χρόνια να αφήσει την δουλειά σε μια επιχείρηση σκυροδέματος και να ασχοληθεί με το ελαιόλαδο.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Το 2003 κάποια στιγμή είχα την ανησυχία και δεν μπορούσα να καταλάβω κάποια πράγματα, τα οποία πολλοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν στην Κρήτη. Πώς είναι δυνατόν να θεωρούμε ότι έχουμε ένα από τα καλύτερα προϊόντα του κόσμου και να μην μπορούμε να το πουλήσουμε. Και το μοναδικό που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε τον Ιταλό, να έρθει να το πάρει σε μορφή βυτίου, να το πάει στην Ιταλία, και να κάνει αυτό που κάνει, και το κάνει καλά, το κάνει πάρα πολύ καλά. Κι εγώ λέω, γιατί να μην μπορούμε να το κάνουμε εμείς;

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τι φταίει που δεν έχουμε καταφέρει να είμαστε γνωστοί στο εξωτερικό;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Τι φταίει; Καταρχήν δε μας φταίνε οι άλλοι, είναι σίγουρο. Φταίει ότι έχουμε εφησυχαστεί επί σειρά ετών, μετά τη δεκαετία του ’80, σε ένα καθεστώς που μας επιδοτούσε στην ουσία, όχι για να τρέξουμε και να πουλήσουμε, μας επιδοτούσε, στην ουσία να καθόμαστε. Τώρα, δυστυχώς, ή ευτυχώς, αυτή η κρίση θα μας βοηθήσει να γίνουμε πιο δραστήριοι. Θεωρώ ότι η δυσκολία είναι και ευκαιρία.

Είναι η ολοκλήρωση των κόπων, όχι μιας μέρας, μιας χρονιάς. Γιατί είναι ο κόπος του εργάτη, του παραγωγού. Είναι όπως βλέπει η μητέρα το παιδί της να προοδεύει, βλέπουμε και εμείς τα προϊόντα μας, τουλάχιστον εμείς όταν τα βλέπουμε στα ράφια των ξένων καταστημάτων ή και των ελληνικών, είναι σα να βλέπουμε το παιδί μας να προοδεύει. Το ίδιο πράγμα, είναι το ίδιο συναίσθημα.

Επόμενος σταθμός πριν το Πεκίνο, o Κρητικός φούρνος  στο χωριό Πεζά Ηρακλείου.  Ο Γιώργος Γιαννουλάκης και ο Γιώργος Μπιζιώτης  φίλοι από το σχολείο, εδώ και 8 μηνες εχουν αφήσει τις δουλειές τους στις οικογενειακές επιχειρήσεις και ασχολούνται αποκλειστικά με την προώθηση μια σειράς κρητικών προϊόντων. Έχοντας ήδη κλείσει συμφωνίες στη Ισπανία, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο και στην Σουηδία αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη των παξιμαδιών του ελαιολάδου των βοτάνων και της πάστας ελιάς στην Κίνα!

Μακάρι να έρθει από την Κίνα με τεράστια παραγγελία και δεν έχουμε κανένα πρόβλημα..

Γιώργος Γιαννουλάκης, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Οι προετοιμασίες θα έλεγα είναι πυρετώδεις, βρισκόμαστε σε μία στιγμή που αναπτύσσεται η εταιρία, παράλληλα από το ταξίδι στην Κίνα για την έκθεση στο Πεκίνο, έχουμε να παραδώσουμε κάποιες παραγγελίες σε πελάτες μας σε χώρες ευρωπαϊκές και όπως αντιλαμβάνεστε λίγο πριν την αναχώρηση μας υπάρχει έντονη κινητικότητα θα έλεγα.

Ξέρετε εμείς οι Κρητικοί, μας αρέσει το καλό φαγητό και μπορώ να πω είμαστε περήφανοι για τα προϊόντα του νησιού μας, και θέλουμε αυτή την ποιότητα και αυτή την εικόνα να τη στείλουμε όσο γίνεται πιο μακριά.

Tόσο οι δυο Γιώργηδες στο Ηράκλειο όσο  και ο Κώστας Ζαχαράκης στο Μυλοπόταμο Ρεθύμνου προετοιμάζονται.

Προετοιμάζονται για ένα πρωτόγνωρο ταξίδι στο Πεκίνο…  με στόχο να κατακτήσουν την αγορά της Κίνας.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Πόσο καιρό προετοιμάζεσαι για αυτό το ταξίδι στην Κίνα;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Η ενημέρωση ήταν από τον Οκτώβριο. Από εκεί και πέρα, προετοιμαζόμαστε τώρα, γύρω στις 15 μέρες. Έχουμε φτιάξει τα δείγματα, και το ενημερωτικό υλικό που θα κρατάμε, για να ενημερώνουμε υποψήφιους πελάτες.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τα έχετε στείλει τα προϊόντα;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Τα προϊόντα είναι ήδη εκεί. Κι εμείς, πρώτα ο Θεός, την Τρίτη το πρωί πετάμε για να είμαστε Τρίτη μεσάνυχτα με Τετάρτη ξημερώματα εκεί.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Έχεις μάθει καμία λέξη στα Κινέζικα?

Γιώργος Γιαννουλάκης, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Όχι, μου είπαν μια έκφραση, « νι χαο» ελπίζω να μην το κάνω λάθος, το οποίο συνηθίζεται να λέγεται… λες πρέπει να μάθω? Δεν ξέρω..

Για όλη αυτή την προσπάθεια οι δυο Γιωργηδες έχουν επενδύσει όχι μόνο  75.000 ευρώ, αλλά πολλά όνειρα και ελπίδα …

Γιώργος Γιαννουλάκης, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Νομίζω ότι είναι μια καλή ευκαιρία να τεστάρουμε τους εαυτούς μας για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε  και έχω  επενδύσει πολλά προσωπικά σε αυτή την ιστορία. Θα δούμε, θα δείξει ο χρόνος.

Γιώργος Μπιζιώτης, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ένας φίλος, είχε μία γνωριμία με μία κοπέλα ή οποία δραστηριοποιείται αρκετό καιρό στην Κίνα, μένει μόνιμα εκεί, η οποία έχει δημιουργήσει έναν φορέα με τον οποίο σκοπεύει να φέρει σε επαφή ελληνικές εμπορικές εταιρίες με ντόπιες εταιρίες εκεί στην Κίνα, εισαγωγικές. Ήρθαμε λοιπόν σε επαφή με αυτήν την κοπέλα, μας έκανε μια παρουσίαση της εκδήλωσης, τελικά αποφασίσαμε να πάμε, είμαστε λοιπόν έτοιμοι την Τρίτη να φύγουμε.

Απόσπασμα από Εκπομπή ΣΚΑΙ ΤΩΡΑ

Πόπη Τσαπανίδου

Εσείς τα τελευταία χρόνια ζείτε στην Κίνα και  προσπαθείτε να αποτελέσετε, να σχηματίσετε μια γέφυρα μεταξύ Ελλάδας- Κίνας, και να βοηθήσετε τους Έλληνες επιχειρηματίες να δραστηριοποιηθούν εκεί. Να ανοίξουν δηλαδή την αγορά, προς τις αγορές αυτές της Ασίας. Με ποιόν τρόπο, κυρία Καρπαθιωτάκη;

Πέλλα Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Προσπαθούμε να δείξουμε ότι υπάρχει η άλλη Ελλάδα,  Και επειδή βρίσκομαι στην Κίνα, ζω μόνιμα στο Πεκίνο, αυτό μου ήταν λίγο πιο εύκολο να το πετύχω.

Σύμβουλος επιχειρήσεων στο επάγγελμα, η Πέλλα Καρπαθιωτακη εδώ και  περίπου 10 μήνες  πήρε μια ιδιωτική πρωτοβουλια και άρχισε να οργανώνει μια εκδήλωση όπου ελληνικές εταιρίες θα παρουσίαζαν τα προϊόντα τους αλλά θα έκαναν και αποκλειστικά στοχευμένα ραντεβού με Κινέζους εισαγωγείς.

Βέβαια η ιδέα είχε έρθει πολύ νωρίτερα..

Μαριάννα Κακαουνάκη

Πως σου φάνηκε;

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Πολύ Καλά Δεν ξέρω εάν φαινόταν ότι είχα άγχος.

Η Πέλλα αποφάσισε σε ηλικία 20 ετων να μάθει κινεζικά.

Μαριάννα Κακουνάκη

Οπότε θα τα πούμε στην Κίνα

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Ε ναι θα μιλήσουμε. Skype έχεις;

Μαριάννα Κακαουνάκη

Ναι. Καλό ταξίδι.

Μετά από τρία χρόνια στο φροντιστήριο του Ηρακλειου, αποφάσισε να ταξιδέψει στο Πεκίνο και να συνεχίσει εκεί τα μαθήματα..

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Ήταν πρώτη Αυγούστου το 2005, ημέρα Τρίτη. Εφτά η ώρα το απόγευμα, έφτασα στο αεροδρόμιο στο Πεκίνο. Ήταν μια τραυματική εμπειρία. Αισθανόμουν ότι δεν είχα τίποτα να κάνω εδώ Ήταν πολύ έντονος ο φόβος, δεν ξέρω γιατί φοβήθηκα. Δεν ήμουν ένας άνθρωπος που πρώτη φορά ταξίδευε στο εξωτερικό, αλλά το συναίσθημα του φόβου ήταν πάρα πολύ έντονο, πολύ μεγάλη ανασφάλεια. Αισθανόμουν ότι δεν μπορούσα να διαχειριστώ τον χώρο.

Έφτασα Τρίτη απόγευμα και  το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πάρω τηλέφωνο στην Ελλάδα και να ρωτήσω το πρακτορείο που μου είχε βγάλει το αεροπορικό εισιτήριο, πότε είναι το επόμενο για να επιστρέψω πίσω και μου είπαν την Πέμπτη, και λέω, μα τι θα κάνω εγώ μέχρι την Πέμπτη εδώ;

Η Πέλα πάρα τις αρχικές δυσκολίες δεν το έβαλε κάτω. Συνέχισε να κάνει εντατικά μαθήματα  και να επισκέπτεται όλο και πιο συχνά το Πεκίνο. Μέχρι που το  2010 μετακομίσε μόνιμα εκεί και ξεκίνησε μεταπτυχιακό στο εμπορικό δίκαιο.  Από τότε πάντα παρακολουθούσε  πόσα ελληνικά προϊόντα έφταναν στα ράφια του Τζένι Λου, του πιο ενημερωμένου με ξένα προιοντα κινέζικου σουπερμαρκετ.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Να  δούμε λοιπόν, λάδια. Ιταλικό, ισπανικό, ιταλικό.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Δεν έχει ούτε ένα λάδι ελληνικό;

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Αυτή τη στιγμή, δεν βλέπω να έχει.

Ιταλία.

Μέλια, ούτε μέλι.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις ελληνικά γράμματα πάνω σε προιόντα που βρίσκονται σε ένα σουπερμάρκετ στην Κίνα.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Στην άλλη άκρη του κόσμου για μας.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Πάρα πολύ συγκινητικό.

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Και να βλέπει κάνεις έναν καταναλωτή και πόσο μάλλον έναν Κινέζο καταναλωτή να απλώνει το χέρι και να  παίρνει το δικό του προϊόν, είναι  μεγάλη ικανοποίηση.

Ο Αλέκος Κικιζας ιδιοκτήτης της εταιρίας Μέλισσα έχει καταφέρει αυτό που πολλές εταιρίες προσπαθούν χρόνια χωρίς επιτυχία – Ήδη από τις αρχές του περασμένου έτους  έχει στείλει πάνω 400.000 πακέτα μακαρόνια στην Κίνα και οι παραγγελίες συνεχίζονται με στόχο να τριπλασιαστούν μέσα στον επόμενο χρόνο..

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Υπάρχει μια πολύ μεγάλη δυναμικότητα στο εργοστάσιο αυτήν τη στιγμή, μετά από κάποιες επενδύσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, οπότε μπορούμε να θρέψουμε αρκετούς Κινέζους.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τους κάνετε μακαρονάδες.

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Ναι νομίζω αν αρχίζουν να αντικαθιστούν το ρύζι με μακαρόνια ότι έχουμε καλή τύχη.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Εδώ είμαστε  τουλάχιστον τα παιδιά θα μάθουν να τρώνε ελληνικά ζυμαρικά. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ καλή ιδέα αυτή, τα Μέλισσα που προορίζονται για παιδιά.

Βέβαια, Τα μακαρόνια μέλισσα- κάποια προϊόντα της Δωδώνη, γιαούρτια Φάγε και Μεβγάλ, ένα ταχίνι του Χαίτογλου είναι τα μόνα ελληνικά προϊόντα στο μεγαλο και πολύ ενημερωμενο σουπερ μαρκετ Τζενυ λου. Οι Προσπάθειες των ελληνικών εταιριών είναι κρυμμένες μέσα σε εκατοντάδες κωδικους από όλο τον κόσμο.

Πωλητής Τζένι Λου

Ψάχνετε ελληνικά προϊόντα;

Πολλές φορές κρυφές, ακόμα και από τους ίδιους τους πωλητές.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Για μένα λοιπόν είναι πάρα- πάρα πολύ σημαντικό, κι αυτό που λέω πάντοτε στις ελληνικές εταιρίες, ελάτε να το κάνουμε μαζί. Δε περισσεύει κανείς. Δε χρειάζεται να πάμε 150. Μπορούμε να πάμε 10 μαζί, 15 μαζί, αλλά να κάνουμε κάτι οργανωμένα. Με το που θα μπει  κάποιος στο χώρο να πει, α εκεί βρίσκεται η Ελλάδα, για πάμε να δούμε τι κάνουνε. 

Αθήνα – Πεκίνο. Ένα μεγάλο ταξίδι για κάποιους μικρούς αλλά θαρραλέους Έλληνες επιχειρηματίες. Στο τέλος της διαδρομής; Μία έκθεση αποκλειστικά για ελληνικά προϊόντα και μερικά ραντεβού με σημαντικούς κινέζους επιχειρηματίες. Ο στόχος; Μια νέα αγορά, μια νέα ευκαιρία, που δεν θα έρθει όμως χωρίς κόπο και προβλήματα. Προβλήματα που για την Ματίνα Λαρδά και τον Νίκο Τσαρνά, δύο ξαδέλφια από την Ικαρία άρχισαν πριν καν πατήσουν το πόδι τους στο αεροπλάνο.

Ματίνα Λαρδά, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Εμείς ήμασταν αρκετά υπέρβαροι γιατί λέγαμε αφού πάμε για ένα τέτοιο event πρέπει να έχουμε προϊόντα.. επειδή θα ήταν μεγάλος και  αριθμός των Κινέζων επιχειρηματιών που θα έρθουν εκεί οπότε λέμε να έχουμε αρκετές ποσότητες να δείξουμε, να προβάλουμε.

Χωρίς κάποια ουσιαστική βοήθεια από το ελληνικό κράτος και με την διάσημη κινέζικη γραφειοκρατία να παραμονεύει έχουν πριν απο όλα να κάνουν μία επιλογή: να μεταφέρουν με δικό τους κόστος τα προϊόντα ή να τα εκτελωνίσουν με κίνδυνο όμως να μπλέξουν σε χρονοβόρες  διαδικασίες.

Ματίνα Λαρδά, Επιχειρηματίας Παραδοσιακών Προϊόντων

Φτάναμε στο αεροδρόμιο, και ήταν οι βαλίτσες λες και κάναμε ταξίδι να πάμε να εγκατασταθούμε στην Κίνα, 200 κιλά. Ήμασταν αρκετά υπέρβαροι, ακούμε την τιμή, 2.800 ευρώ. Αμάν! Μας ήρθε κάτι. Ο Νίκος κι εγώ το ίδιο. Οπότε αρχίσαμε να, πήγαμε σε μια γωνιά, αρχίσαμε να βγάζουμε πράγματα Εντάξει, κατεβάσαμε τα κιλά, τα μειώσαμε, παραταύτα πληρώσαμε γύρω στα 1700 ευρώ υπέρβαρο.

Μετά από ένα κουραστικό ταξίδι, τα δυο ξαδέλφια φτάνουν στο ξενοδοχείο στο κέντρο του Πεκίνου λίγο πριν την εκκίνηση της εκδήλωσης.

Η Ματίνα δούλευε για χρόνια στο δημόσιο μεχρι που ακολούθησε τον σύζυγο της στην Νοτια Γαλλία οπου και εργάζεται  σε ναυτιλιάκη εταιρία ενω ο Νίκος είναι μηχανικός τοπογράφος με βάση το νησί τους την Ικαρία.

Ματίνα Λαρδά, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Οι αφετηρίες ήτανε ξεχωριστές. Ο σταθμός όμως άφιξης είναι κοινός. Βλέποντας, λοιπόν, ότι, επειδή ψαχνόμασταν και οι δύο, το είδαμε σαν πρόκληση όλο αυτό. Να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας και να προωθήσουμε όσο το δυνατόν γίνεται καλύτερα τα ελληνικά προιόντα.

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Εγώ, δύο τρία χρόνια στο νησί, έχω κάνει πάρα πολλά τοπογραφικά. Έχω δει ότι και στο πιο απόμακρο μέρος, οι άνθρωποι πριν εκατό χρόνια καλλιεργούσαν. Οπότε έκατσα και σκέφτηκα ότι με την υπάρχουσα κατάσταση, τη σημερινή, με τη νεολαία και με την ανεργία, είδα ότι θα μπορεί να στραφεί στην καλλιέργεια. Δηλαδή να υπάρξει μια αγροτική ανάπτυξη και μέσα από την αγροτική ανάπτυξη, να υπάρξει μια οικονομική ανάπτυξη στο νησί.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Αυτό το μπουκάλι το δουλεύουμε και εμείς.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ποια εταιρία είστε;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

 Εγώ λέγομαι Ζαχαρακης Κώστας αλλά έχω έρθει με μια άλλη εταιρία – που την λένε bonum terae. Είναι κάπου εδώθε.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Πως Την λένε;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Bonum terae.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Είστε Κρητικός;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Εγώ είμαι Κρητικός οι άλλοι δεν είναι!

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Έχετε παράδοση.. και στα λάδια και στα τυριά ..

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Και και..

Και ενώ το στήσιμο της έκθεσης σχεδόν ολοκληρώνεται στις 2 τα ξημερώματα,   ο Κώστας ζαχαράκης που είχε φτάσει στο ξενοδοχέιο  από το μεσημέρι δεν είχε ακόμα καταφερει να στήσει το περίπτερο του – ο λόγος; η παλέτα με το ελαιόλαδο που είχε φύγει έγκαιρα από την Κρήτη βρισκόταν μπλοκαρισμένη στο τελωνείο του Πεκίνου.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Και πρέπει αύριο το πρωί να σηκωθούμε 7:30 ώρα, να πάμε με μια κοπέλα από την πρεσβεία, να τα εκτελωνίσουμε ώστε να έχουμε και εμείς πράγματα. Γύρω στις 10 ελπίζω να προλάβουμε, διαφορετικά…

Πέρα από ένα γραφειοκρατικό σύστημα που βάζει τέτοιου είδους τρικλοποδιές σε τέτοιες προσπάθειες, οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν να αντιμετωπίσουν τις επόμενες μέρες ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο για έναν επιχειρηματία που ξεκινά από την Ελλάδα για το Πεκίνο: την μεγάλη διαφορά στην κουλτούρα των δύο λαών. Κάτι που θα φανεί αμέσως με την πρώτη βόλτα τους στους δρόμους της κινέζικης πρωτεύουσα. 

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Κλείσαμε μέσω του πρακτορείου που είναι μέσα στο ξενοδοχείο, να μας πάνε στην απαγορευμένη πόλη.

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Και εν τω μεταξύ ο οδηγός του πούλμαν μας πήγε μέχρι ένα σημείο.... και δεν ήθελε να συνεχίσει, και μας λέει από εδώ είναι ο δρόμος, θα περπατήσετε.

Και του λέμε έχουμε πληρώσει για να  μας πας μέχρι εκεί και δεν το διαπραγματευόταν καθόλου. Όχι λέει, θα σταματήσω εδώ, απαγορεύεται. Εν τω μεταξύ περνούσαν τα λεωφορεία σωρηδόν.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Δράμα. ... Και δώσαμε έστω 2.000 rnb ένα νούμερο εξωφρενικό.

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Και προσπαθούσαμε εμείς, επί μισή ώρα, να τον πείσουμε ότι στην Ελλάδα, εμείς θα σε πηγαίναμε στην Ακρόπολη, οπότε πήγαινε μας κι εσύ να δούμε το αξιοθέατό σου. Αυτός τίποτα.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Περπατήσαμε σε ένα κρύο της αρκούδας. Πολύ κρύο. Πολύ κρύο.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Μείον τέσσερις βαθμούς κελσίου, πού το πας αυτό; Είχαμε κοκαλώσει.

Μετά από 20 λεπτά περπάτημα και μια 5 λεπτή κούρσα με ένα άλλο λεωφορείο  η παρέα βρέθηκε στην απαγορευμένη πόλη...

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Πάντα οι Κινέζοι ήταν πολλοί γιατί, για να φτιαχτουν αυτά θέλουν δουλειά δεν θέλουν αστεία..

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Από κει και πέρα ακούσαμε την ιστορία τους, η οποία και αυτή είχε ενδιαφέρον γιατί έχουν μια μακρά ιστορία σαν εμάς και αυτό μας βοηθάει σε αυτό τον λαό ότι έχουμε μια μεγάλη ιστορία πίσω μας και εμείς και αυτοί.

Στην συνέχεια το πρόγραμμα είχε επίσκεψη σε μια  παραδοσιακή αγορά τροφίμων για μια πρόχειρη έρευνα αγοράς…

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Πήγαμε στην παλιά αγορά, με τους σκορπιούς και τις κατσαρίδες και όλα αυτά, και μόλις τα είδα, έπαθα πλάκα. Λέω, δεν είναι δυνατόν, να έχουμε φέρει εμείς από την Ελλάδα τέτοια προιόντα, και οι άνθρωποι εδώ, να έχουν στην κουλτούρα τους και στην παράδοσή τους να τρώνε κατσαρίδες και αστερίες και δεν ξέρω γω τι άλλο.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Εμένα, προσωπικά, μου άρεσε, και καλό είναι να δοκιμάζουμε, εκεί που πηγαίνουμε, να μαθαίνουμε περισσότερα για την κουλτούρα τους και να τους καταλάβουμε.

Και από τις κινέζικες λιχουδιές, πίσω στην προετοιμασία των Ελληνικών προϊόντων εν αναμονή της πρεμιέρας της έκθεσης.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Καταρχήν παιδιά όλα τα προϊόντα θα τα ανοίξετε. Εκτός από το λάδι που μπορεί να τα  ξέρουν, όλα τα προηγούμενα προϊόντα είναι άγνωστα.. άρα αν τα δουν στο κουτί, δεν θα καταλάβουν τι είναι. Και τη βυσσινάδα.

Και ότι θέλετε τηλέφωνο! Φαντάζομαι να μην χρειαστείτε κάτι σήμερα το βράδυ!

Ωραία παιδιά καληνύχτα και τα λέμε αύριο το πρωί. Να είστε καλά, γεια σας!

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Εμένα το μυαλό μου ποτέ δεν πήγαινε ότι το λάδι, το οποίο το βλέπω κάθε μέρα στη σαλάτα, ή το λουκούμι, το οποίο με κερνάει ο Σπύρος, και τα σχετικά, θα το δω σε τέτοια ντιζαινάτα κουτιά ή μπουκάλια. Η Ματίνα είχε αυτήν την ιδέα…

H συμφωνία μεταξύ των δυο συνεταίρων  ήταν ξεκάθαρη από την αρχή. Η Ματίνα θα ήταν υπεύθυνη για την εικόνα και το μάρκετινγκ των προϊόντων και ο Νίκος για  τα οικονομικά..

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ήταν πάρα πολύ ακριβά τα προιόντα, οι συσκευασίες μάλλον. Η Ματίνα ήθελε να τα κάνει ακόμα πιο ακριβά, πιο εντυπωσιακές συσκευασίες.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Αλλά μετά την πράξη τα νούμερα δεν βγαίνανε. Δηλαδή φτάναμε στο σημείο να είναι πιο ακριβή η συσκευασία από το προιόν, ε, αυτό δεν το θέλαμε, γιατί θέλαμε το προϊόν να αναδείξουμε.

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Το κακό είναι ότι οι ξένοι, όλοι εκτός Ελλάδας, δεν μπορούν να εκτιμήσουν το καλό προιόν, δηλαδή το καλό ελαιόλαδο, το καλό γλυκό που τους πήγαμε, το καλό λουκούμι, τον τραχανά. Δεν μπορούν να το εκτιμήσουν. Οπότε εμείς έπρεπε να τους το πάμε, σε μορφή συσκευασίας δώρου, καθαρά έτσι, για να το εκτιμήσουν.

Είναι 8 το πρωί - Όλοι οι συμμετέχοντες και διοργανωτές βρίσκονται απο νωρίς στο πόδι για να ασχοληθουν με τις τελευταίες λεπτομέρειες για να υποδεχτουν τους πρώτους επισκέπτες ....

Μια αποστολή από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, κινεζικά μέσα ενημέρωσης  και 29 εκπρόσωποι εισαγωγικών εταιριών έρχονται για να  δοκιμάσουν – οι περισσότεροι για πρώτη φορά- τα ελληνικά προιοντα. Και γιατί όχι; ίσως να κλείσουν συμφωνίες και για κάποια από αυτά...

Ο μόνος που λείπει από την αίθουσα ειναι ο Κώστας Ζαχαράκης ο οποίος βρίσκεται στο αεροδρόμιο και παλεύει ακόμη να εκτελωνίσει τα λάδια.  Πίσω είχε μείνει ο ιδιοκτητης της εταιρίας τους, Δούκας Παλαιολόγος.

Δούκας  Παλαιολόγος, ιδιοκτήτης εταιρίας ελαιολάδου

Εμείς τώρα ζοριζόμαστε με τα δείγματα γιατι μπερδευτήκαμε.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τα καταφέρανε, τα βγλάλανε;

Δούκας  Παλαιολόγος, ιδιοκτήτης εταιρίας ελαιολάδου

Δεν ξέρω ακόμα. Είχαν έρθει από το Σάββατο τα πράγματα και έγινε ένα μπέρδεμα από την πρεσβεία και δεν τα εκτελωνίσανε, δεν μπορώ να ξέρω γιατί. 

Πέρα απο τα λάδια που λείπουν, σχεδόν όλα είναι έτοιμα και η εκδήλωση ξεκινά.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Καλημέρα κυρίες και κύριοι. Θα ήθελα να σας  καλωσορίσω στην σημερινή μας εκδήλωση.  Είμαι πολύ  χαρούμενη που είστε όλοι εδώ.

Και όταν είδα ότι ήρθε τόσος πολύ κόσμος και την ώρα που μιλούσα στον κόσμο και μιλούσα στα κινέζικα, και έβλεπα τους Κινέζους κάτω και ήταν σα να επικοινωνούσα εκείνη την ώρα μαζί τους κι έβλεπα ότι….. ήταν χαρούμενοι που έβλεπαν έναν ξένο και μιλούσε στην γλώσσα τους κι έλεγε, σας ευχαριστούμε που ήρθατε εδώ και μας… ένιωθα πάρα-πάρα πολύ συγκινημένη.

Κινέζοι επισκέπτες περιδιαβαίνουν για ώρα τα ελληνικά περίπτερα, επεξεργάζονται τα δικά μας εξωτικά σνακ και παίρνουν μια πρώτη γευση από Ελλάδα...

Κινέζα επισκέπτης

Δεν είμαι πολύ συνηθισμένη στην πάστα ελιάς, αλλά το μπισκότο είναι καλό.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τι έχεις φτιάξει;

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Γιαουρτάκι και περγαμόντο.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Μέχρι στιγμής ποιο είχε μεγαλύτερη επιτυχία;

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Το περγαμόντο. Η βυσσινάδα τους άρεσε σκέτη χωρίς το....τους φαίνεται πολύ γλυκό.

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Όταν δοκίμαζαν το λουκούμι, τους εξήγησα ότι για να το μαγειρέψει αυτό το λουκούμι ο Μπάμπης, ακούει μόνο ροκ και τζαζ. Οπότε όταν μπαίνεις στη βιοτεχνία, καταλαβαίνεις τι γλυκό φτιάχνει εκείνη την ώρα. Αναλόγως τη μουσική, αν ακούει ροκ ή τζαζ ή αν ακούει Ξαρχάκο, ξέρεις τι γλυκό φτιάχνει. Είναι από τις πιο ωραίες καταστάσεις που έχω δει εγώ ποτέ στη ζωή μου. Αυτό όμως αν δεν το δει ο Κινέζος, δεν μπορεί να το καταλάβει. Την ώρα που θα δαγκώσει το λουκούμι, δεν μπορεί να καταλάβει το τι έχει γίνει για να φτιαχτεί αυτό το προιόν.

Παρόλο που  ο Ζαχαράκης γύρισε  από το τελωνείο με άδεια χέρια, σκέφτεται κατι για να βγάλει την εταιρία τους από την δύσκολη θέση...

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

This is premium class  

Έφερε στην έκθεση – μερικά  δείγματα από μια άλλη εταιρια με την οποία συνεργάζεται και εχει ακριβώς το ίδιο λάδι από το Μυλοπόταμο.

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Βρήκαμε κάποια δείγματα που κρατούσα εγώ μαζί μου  στην βαλίτσα για να τα δειγματίσουμε, ίσα ίσα για να δείξουμε τι προϊόν πουλάμε και ελπίζουμε το απόγευμα να έχουμε τα δικά μας- αυτά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε- αυτή είναι η δουλειά μας, ένα πρόβλημα.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Αγχώθηκες;

Κώστας Ζαχαράκης, Παραγωγός ελαιολάδου

Εγώ πολύ, αυτοί δεν αγχωθήκαν. Ο κ. Παλαιολόγος δεν αγχώθηκε, λεει εντάξει κάθε αρχή και δύσκολη. Πήγα να του πω η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, όμως. Θα πιάναμε τις παροιμίες. Τέλος πάντων όλα καλά θα πάνε.

Εντωμεταξύ ενώ τα πρώτα αναγνωριστικά ραντεβού είναι σε εξέλιξη και όλα φαίνεται να βαίνουν καλως, η Πέλλα φαίνεται ανήσυχη..

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Μπήκαν πολλές εταιρίες μέσα και κάθισαν στο εκθεσιακό κομμάτι- ήταν κατά την διάρκεια που γινόταν το opening που είχε πάρα πολύ κόσμο- και θεώρησαν οι επιχειρήσεις ότι εκεί τελειώνει, ολοκληρωνόταν η διαδικασία, μίλησαν κιόλας  με κάποιες εταιρίες  δοκίμασαν τα προϊόντα της και έφυγαν. Και τώρα παίρνουμε τηλέφωνο για να δούμε που βρίσκονται αυτές οι εταιρίες για να τις επαναφέρουμε να έρθουν να κάτσουν να κάνουν τα ραντεβού.

Το τρέξιμο και την αγωνία για την οργάνωση κάθε  λεπτομέρειας που θα μπορούσε να πάει στραβά εκέινες τις 2 ημέρες ήταν μόνο ένα κομμάτι της δυσκολίας.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Αυτές οι εταιρίες είναι ήδη μέσα.. και αυτές οι  2 εταιρίες έφυγαν γιατί νομίζανε πως ολοκληρώθηκε η διαδικασία.

Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε η Πέλλα ήταν να εντοπίσει και να εξασφαλίσει την συμμετοχή αξιόπιστων κινεζικών εταιριών. Και αυτό γιατί όπως την είχε πληροφορήσει η πρεσβεία μας εκεί,  η Κίνα μπορεί να είναι μια αγορά η οποία δίνει μεγάλες ευκαιρίες αλλα κρύβει και πολλλες παγίδες.

Θεόδωρος Γεωργακέλος, Πρέσβης Ελλάδος, Λ.Δ.Κίνα

Εκτός από τις συνήθεις δυσκολίες που προκύπτουν από τις χρονοβόρες διαδικασίες, έχουμε και κρούσματα, φερειπείν κλοπής εμπορικών σημάτων, χρησιμοποίησης ελληνικών εμπορικών σημάτων από μη δικαιούχους, με αποτέλεσμα ελληνικές εταιρίες να έχουν ζημιά αλλά να έχουνε και μεγάλες καθυστερήσεις γιατί δε μπορούν να βάλουν τα προϊόντα τους στην αγορά μέχρι να ξεκαθαρίσει αυτή η διαδικαστική διένεξη. .

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Όταν ξεκίνησα, θεωρούσα ότι είναι μια δύσκολη προσπάθεια, αλλά δεν είχα στο μυαλό μου ότι θα είναι τόσο δύσκολο και ομολογώ ότι αν δεν είχα δίπλα μου Κινέζους φίλους και συνεργάτες, που στάθηκαν μέχρι τελευταία στιγμή δίπλα μου, δεν ξέρω αν θα ήταν επιτυχές το εγχείρημα.

Η μεγαλύτερη  βοήθεια ήρθε από την καθηγήτρια εμπορικού  δίκαιου   Λιαν Πει, από το μεταπτυχιακό που παρακολουθεί η Πέλλα στο πανεπιστήμιο του Πεκίνο .

Λιάν Πέι, καθηγήτρια εμπορικού δικαίου

Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με την αρχαιότερη ιστορία. Ήμουν στην Αθήνα, είδα την Ακρόπολη, την Κρήτη, τη Σαντορίνη. Κάθε μέρος είχε τη δική του ομορφιά. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό δεν μπορείς να το μεταφέρεις στην Κίνα, δεν μπορείς να μεταφέρεις τον καταγάλανο ουρανό και τη θάλασσα, σωστά; Τι μπορείς να μεταφέρεις; Μπορείς να μεταφέρεις αυτά τα χωρίς μόλυνση τρόφιμα και αυτό πρότεινα και στην Πέλλα να προσπαθήσει να κάνει.

Πέρα από τις συμβουλές η ουσιαστική βοήθεια ήρθε με την μορφή μιας λίστας  με πάνω από 2.000 αξιόπιστες κινεζικές εισαγωγικές εταιρίες.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Ήταν πρώτη φορά που έγιναν τόσα τηλεφωνήματα σε κινεζικές εταιρίες και κάποιος να τους μιλάει μόνο για ελληνικά προϊόντα. Δεν τους είχε ενοχλήσει ποτέ κανείς νομίζω. Πολλοί είπαν ότι δεν μας ενδιαφέρει. Άλλοι είπαν φοβόμαστε να συνεργαστούμε με ελληνικές εταιρίες. Άλλες είπαν, τι προϊόντα έχουνε οι ελληνικές εταιρίες και θα πρέπει να έρθουμε να δούμε; Άρα για εμένα ήταν πολύ, πολύ μεγάλη επιτυχία και αυτό που θεωρώ ότι ήταν το πλέον επιτυχές, το ότι ξύπνησαν εκείνο το πρωί, στις 29 και 30 Νοέμβρη και είπαν σήμερα θα πάμε να δούμε ελληνικές εταιρίες.

Όπως η Λουσι Λου που εκπροσωπεί εταιρία με 70 σημεία πώλησης μονο στο Πεκίνο και μόλις είχε επιστρέψει από ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη όπου έψαχνε προϊόντα  ντελικατεσεν.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Και ενδιαφέρεται πάρα πολύ για τις ελιές Καλαμάτας, μην σου πω ότι έφαγε μισό μπολ, δεν τις μετραω αλλά τις άρεσαν πάρα πολύ, καθώς και το ικαριωτικό λουκούμι της έκανε φοβερή εντύπωση. Πιστεύω θα πάμε καλά, αν κατακτήσουμε την Κίνα..

Ή την Χιαν Μει η οποία ταξίδεψε από την Σαγκάη ειδικά για την εκδήλωση.

Χιαν Μέι, ιδιοκτήτρια Ντελικατέσεν

Σήμερα ήρθα εδώ να δω τα  ελληνικά αγροτικά προϊόντα, με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα γιατί προέρχονται από μια χώρα χωρίς καυσαέριο. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν  αυτή τη στιγμή έχετε αντιπρόσωπο στην Κίνα για τα προϊόντα σας.  

Γιώργος Μπιζιώτης, επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Η απάντηση είναι πως όχι. Δεν έχουμε παρουσία στην Κίνα.

Η Χιαν Μει έχει σε  ένα από τα μεγαλυτερα εμπορικά της Σαγκάη ένα μεγάλο ντελικατεσεν

Γιώργος Μπιζιώτης, επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Αυτός είναι ο χώρος που υπάρχει ήδη στην Σαγκάη, ένας υπερπολυτελέστατος χώρος σε ένα ρετρό στυλ του 60, όπου μέσα υπάρχουν πολλά καταστήματα.

Και μέσα εκεί σκοπέυει να έχει και ένα  κομμάτι αποκλειστικά με ελληνικά προιοντα.

Γιώργος Μπιζιώτης, επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Νομίζω είναι μια καλή ευκαιρία, μέσα από την διαδικασία αυτή ίσως  να κάνουμε το πρώτο βήμα να πατήσουμε τα προϊόντα μας εδώ. Ήταν η πρώτη σοβαρή περίπτωση!

Αυτό που την διαφοροποιεί  από όλους τους άλλους επιχειρηματίες είναι ότι στην περίπτωση της όλο το ρίσκο θα το πάρει ο Έλληνας επιχειρηματιες.. δηλαδή θα επωμιστεί όλο το κόστος μεταφοράς και προώθησης των προϊόντων και εαν τελικά πουληθούν τότε θα βγάλει χρήματα, μείον βέβαια την προμήθεια της κ. Χιαν Μει

Γιώργος Γιαννουλάκης, επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ενδιαφέρουσα περίπτωση διαφορετική λίγο από τις υπόλοιπες. Απλώς πρέπει να εξεταστεί πιο συγκεκριμένα, το κονσεπτ, η πρόταση της για να δούμε εάν είναι πράγματι αυτό που θέλουμε τελικά.

Η ίδια βέβαια φαίνεται αισιοδόξη για τον στόχο της  και μας είπε πως εχει ήδη βρει προϊόντα από την έκθεση που θέλει να έχει στα ράφια του καινούργιου ντελικατεσεν. Αλλά και πως έχει ήδη ξεχωρίσει και ένα προιον που θέλει να το παραγγείλει και να το κάνει δώρο για την κινέζικη πρωτοχρονιά ...

Μαριάννα Κακαουνάκη

Από ποια εταιρία;

Χιαν Μέι, ιδιοκτήτρια Ντελικατέσεν

Από εκείνη εκεί, με το ελαιόλαδο.

Η εταιρία που ξεχώρισε για τα εταιρικά της δώρα  ήταν αυτή του Άρη Ξενόφου .. ενός πρώην τραπεζίτη που εδώ και ένα χρόνο ασχολείται με το ελαιόλαδο από την Λακωνία.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Σας το είπε ότι θέλει να κάνει  τα δώρα τα χριστουγεννιάτικα.

Άρης Ξενόφος, επιχειρηματίας ελαιολάδου

Όχι δεν μου το είπε- εκτός  εάν όχι δεν το ειπε αυτό. Είναι αυτό που οι Κινέζοι έχουν μια τάση να ανοίγονται πολύ αλλά αυτό πρέπει να το φιλτράρεις  μπορεί πολύ γρήγορα να σου δωσει μια αίσθηση οτι την άλλη εβδομαδα υπογράφεις και να περάσουν 6 μήνες και να μην έχει γίνει τίποτα.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Έχετε τέτοια εμπειρία;

Άρης Ξενόφος, επιχειρηματίας ελαιολάδου

Ναι, αυτή τη στιγμή μιλάμε με επιχειρήσεις τους τελευταίους τέσσερις με έξι μήνες που στην πραγματικοτητα μετα απο μια τετοια περιποδο ουσιαστικα έχουν αν θέλεις διαπραγματευτεί και διερευνηθεί τα πάντα και παρόλα αυτά είμαστε ακόμα στο περίμενε. Είναι αυτό που λεμε είναι η νοοτροπία η δική τους, και εκει ενδεχομένως α κάνει και τη διαφορά, ότι δεν πρέπει να απογοητευτείς.

Και ενώ με την επενδύτρια από την Σαγκάη ο Ξενόφως είχε θεωρητικά την πρώτη μεγάλη του επιτυχία – ένα από τα επόμενα ραντεβου είχε μάλλον χειρότερη εξέλιξη  αφου διήρκεσε μόλις 3 λεπτά…

Ο λόγος; Η συγκεκριμένη εκπρόσωπος μιας μεγάλης κινεζικής εταίρίας ζητούσε χύμα λάδι..

Νίκος Τσαρνάς, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Είχαμε κι εμείς μια τέτοια πρόταση.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Δεν δεχτήκαμε βέβαια. Δε θέλαμε χύμα ελαιόλαδο να στείλουμε στην Κίνα. Με τίποτα. Ήταν απόφαση. Δε θέλουμε χύμα ελαιόλαδο στην Κίνα. Σε καμία χώρα δε θέλαμε.

Από τους 150.000 τόνους ελαιολάδου που εξάγουμε  μόλις το 10% γίνεται σε τυποποιημένη μορφή. Το υπόλοιπο 90% εξάγεται χύμα, με την τυποποίηση να γίνεται στις χώρες που το εισάγουν.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Υπάρχουν συσκευασίες που τις έχουν τυποποιήσει οι Ιταλοί, για παράδειγμα, γράφει βέβαια ότι προέρχεται από την Καλαμάτα, από την Κρήτη, και λέω ρε γαμώτο γιατί; Γιατί να μην το φτιάχνουμε εμείς; Και να έχουν το μάρκετινγκ οι Ιταλοί και να το πουλάνε;

Η Χαρά Παπαϊωάννου με τεράστια εμπειρία στο ελληνικό ελαίολαδο και την θέση του στην παγκόσμια αγορά εχει πολλές απο αυτες τις απαντησεις αφού  – η εταιρία στην οποία εργάζεται εξάγει περίπου 7.000 τόνους χύμα λάδι στην Ιταλία.

Χαρά Παπαϊωάννου, Εκπρόσωπος εταιρίας ελαιολάδου

Μας έχουν προλάβει θα έλεγα οι Ιταλοί γιατί είναι στην αγορά το εμφιαλωμένο εδώ και πενήντα χρόνια. Είναι πολύ δύσκολο για εμάς τώρα να μπούμε.

Τα τελευταία χρόνια είναι επικεφαλής ενός τμήματος που προσπαθεί να εξάγει πλέον όχι χύμα αλλά τυποποιημένο ελαιόλαδο – σε ένα από τα πρώτα ταξίδια της στην Ιαπωνία κατάλαβε πως αυτό το εγχείρημα δεν θα ήταν μια ευκολη υπόθεση.

Χαρά Παπαϊωάννου, Εκπρόσωπος εταιρίας ελαιολάδου

Ναι. Ήταν μεγάλο σοκ γιατί ήτανε από τις πρώτες μου προσπάθειες. Όταν ο Ιάπωνας, είχε έρθει στο ραντεβού μας,μου είπε τι έχετε έρθει, να πουλήσετε ελαιόλαδο εδώ; Γιατί δε το πουλάτε στην Ιταλία να μας το πουλήσει που είναι γνωστή για το lifestyle της, γιατί η Ιταλία έχει ένα όνομα. Εσείς δεν έχετε. Και ήτανε για μένα, δηλαδή εκείνη τη στιγμή πραγματικά δεν ήξερα τι να απαντήσω, δεν ήξερα τι να του πω.

Από τότε δεν εχουν αλλάξει πολλά - Ακόμα και εαν καποιες ελληνκές εταιρίες εχουν καταφέρει  να κάνουν δειλά την εμφάνιση τους στην κινεζική αγορά –όπως η βομηχανία ζυμαρικών του Κίκιζα στη Λάρισα -  έχουν να ανταγωνιστούν τις συντονισμένες προσπάθειες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών που προωθούν τα δικά τους προϊόντα και την εικόνα τους συλλογικά και συντονισμένα.

Οι δυσκολίες όμως δεν προέρχονται πάντα από τους άλλους

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Θεωρώ, καταρχήν, ότι η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων δεν ήταν μέχρι τώρα πρώτος στόχος, ας το πούμε. Θεωρούνταν, ακόμα και αυτήν τη στιγμή, δυστυχώς οι εξαγωγές θεωρούνται ένα αναγκαίο κακό για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Άρα οι επιχειρήσεις που έχουν μειωμένους τζίρους, μειωμένες πωλήσεις στην Ελλάδα ψάχνουν να βρουν με ποιόν τρόπο να γεμίσουν τις παραγωγές τους, και «αναγκάζονται» να πωλούν στο εξωτερικό. Θεωρώ ότι είναι πλεονέκτημα να προσπαθεί κανείς, στρατηγικά πάντοτε, να είναι εξωστρεφής, και αυτό επίσης δημιουργεί τη δυνατότητα να είναι πάντα κάποιος ανταγωνιστικός. Όταν έχεις στόχο να είναι ανταγωνιστικός σε διεθνές επίπεδο αυτό σε κρατάει πάντα σε εγρήγορση.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Αυτό συνέβη σε σας;

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Αυτό συνέβη και σε μας. Και θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή είναι ένας από τους λόγους που αντέχουμε μέσα στην κρίση και που ελπίζω να βγούμε ακόμη πιο δυνατοί.

Με επενδύσεις εν μέσω κρίσης σε ένα απόλυτα  αυτοματοποιημένο σύστημα παραγωγής που τους δίνει την δυνατότητα να ανοιχτούν σε  αγορές όπως αυτης της Κίνας ή της Ινδίας που είναι και ο επόμενος στόχος – ο Αλέκος Κίκιζας ιδιοκτητης  Εταιρίας ΜΕλισσα  και οι συνεργατες του,  γνωρίζουν ότι πέρα από την ένα καλό προϊόν και έναν αξιοπιστο επιτόπιο συνεργάτη  - είναι απαραίτητο να γνωρίζεις τις ιδιαιτερότητες της κάθε αγοράς που μπαίνει - πόσο μάλλον όταν αυτή η αγορά είναι η Κϊνα…

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Τα συγκεκριμένα προιόντα είναι έτοιμα για να φορτωθούν για την Κίνα.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Και πόσο καιρό κάνει για να φτάσουνε;

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Γύρω στον ένα μήνα κάνει χοντρικά, αλλά εξαρτάται μετά από τα τελωνεία και όλες τις διαδικασίες εκεί, πότε θα μπορέσει ο πελάτης να τα πάρει στα χέρια του τελικά.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Οπότε αυτά σε ένα μήνα περίπου θα είναι…

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Θα τα τρώνε οι Κινέζοι.

Γραφειοκρατικές διαδικασίες με κινέζικα τελωνεία και κανονισμούς -  που παίρνουν χρόνο και βέβαια χρήμα  - σκληρό παζάρι για την τιμή - τουλάχιστον δυο φορές επάνω από τις τιμές που πωλούνται τα ίδια προϊόντα στην Ελλάδα- και απαραίτητα σχέδια προώθησης των άγνωστων, σχεδόν «εξωτικών» για αυτούς προϊόντων μας  - όλα  απαραίτητες ενέργειες για όποιον σκέπτεται σοβαρά το άνοιγμα σε αυτή την αγορά.

Μαριάννα Κακαουνάκη

Τι συμβουλές δίνεις σε αυτές τις επτά εταιρίες που ακολουθήσαμε εμείς στην Κίνα και κάνουν τώρα τα πρώτα τους βήματα και τις πρώτες συζητήσεις εκεί;

Αλέκος Κίκιζας, Ιδιοκτήτης εταιρείας Μέλισσα

Θα έλεγα καταρχήν να μη βιαστούν να αναπτυχθούν, να κάνουν τα βήματά τους ένα ένα, και να κατακτούν το κάθε σκαλοπάτι που έχουν ανέβει. Να είναι σίγουρες για τον συνεργάτη τους, για την αξιοπιστία του συνεργάτη, και να προσπαθούν να διαφοροποιούν το προϊόν τους.

Πίσω στο Πεκίνο, καλούμε τον επιχειρηματία που συναντήσαμε στην αρχή του ταξιδιού μας στο ελληνικό εστιατόριο της πόλης να έρθει  στο ξενοδοχείο και να γνωριστεί με τους Έλληνες που θέλουν τώρα να μπουν στην κινέζικη αγορά αλλά και τα προϊόντα τους..

Ματίνα Λαρδά, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Καλημέρα τι κανετε; Χαίρω πολύ, που σας γνωρίζω από κοντά.

Έχω ακούσει για εσάς τα καλύτερα – και πιστεύω πως είναι όλα αλήθεια.

Λοιπόν σας έφερα το προϊόν μου να το δείτε εάν νομίζετε πως μπορείτε να το δοκιμάσετε στην δική σας κουζίνα τουλάχιστον να δούμε τις αντιδράσεις, πως τους φαίνεται η γεύση με ενδιαφέρει, κυρίως τι θα πουν .

Στην παρέα προστίθεται και ο Άρης Ξενόφος και η συζητηση περνάει απο τον τραχανά... στο λάδι...

Ματίνα Λαρδά, Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ο Άρης ρώτησε τον κύριο Βαγγέλη- τι ελαιόλαδο έχετε στο εστιατόριό σας; Και απαντάει ο επιχειρηματίας ότι, εγώ ξέρετε προμηθεύομαι ιταλικό λάδι, μόνο ιταλικό λάδι. Οπότε εκεί, τον κοιτάζαμε- σε ελληνικό εστιατόριο. Τον κοιτάξαμε λίγο έκπληκτοι, και του λέμε, μα καλά είσαι Έλληνας, έχεις ελληνικό εστιατόριο, …και προμηθεύεσαι ιταλικό ελαιόλαδο; Λέει, πρώτα απ’ όλα το παίρνω σε καλύτερη τιμή.

Άρης Ξενοφος, Επιχειρηματίας ελαιολάδου

Θα σας το φερω εγω πιο φτηνά με ρήτρα πως εάν δεν γίνει θα σας δωσω όλα τα λεφτά πίσω. Γιατί δεν το κανετε; Δηλαδη είναι αδιανοητο να μην μπορειτε να παρετε ελληνικό λαδι!

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Ο δισταγμός του όμως ήτανε, και η απάντηση που μας έδωσε ήταν ότι, ξέρεις, έχω συνεργαστεί κανά δυο φορές με Έλληνες και απογοητεύτηκα,

Βαγγέλης Γιαννακαρος, επιχειρηματίας εστιατόριο Αργώ

Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπαρχει διαρκής..

Δεν υπάρχει συνεχεια. Σταματάει εκεί, ένα κοντεινερ και μετά εξαφανίζονται οι Έλληνες.

Άρης Ξενοφος, Επιχειρηματίας ελαιολάδου

Το  αντιλαμβάνομαι.

Βαγγέλης Γιαννακαρος, επιχειρηματίας εστιατόριο Αργώ

Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Έχω δει πάρα πολλές περιπτώσεις και έχω απογοητευτεί. Εγώ έχω όλες τις σχέσεις, έχω όλους τους χοντρέμπόρους, τους ξέρω, από την δουλειά μου, ότι μπορώ να τους βαλω να αγοράσουν ελληνικό λαδι. Δεν υπαρχει προβλήμα αλλα δεν θέλω να χάσω, loose face, έχω χάσει, είναι Κίνα εδώ πέρα – κυρίως στην Κίνα, ένας ξένος εδώ είναι πολύ δυσκολο μετά το να χτίσεις.

Πελαγία Καρπαθιωτάκη, Σύμβουλος επιχειρήσεων

Η αγορά της Κίνας δεν είναι μια αγορά ευκαιριακή, θα πρέπει οι εταιρίες που σκοπεύουν να ασχοληθούν με τη συγκεκριμένη αγορά, θα πρέπει να είναι στρατηγική τους επιλογή η αγορά της Κίνας. Οι Έλληνες επιχειρηματίες θέλουν σήμερα να – δεν είναι το 100%, είναι μεγάλο ποσοστό και το αντιλαμβάνομαι γιατί υπάρχουν δυσκολίες αντικειμενικές- ότι θα πάω να κάνω ένα ταξίδι, θα κάνω κάποια ραντεβού και πρέπει να κλείσω δουλειά. Μόνο τυχαία μπορεί να γίνει αυτό. Δεν γίνεται, με τη συγκεκριμένη αγορά, είναι άλλη η διαδικασία. Άρα, εταιρίες οι οποίες δεν μπορούν να επενδύσουν και δεν έχουν και το χρόνο, καλό θα είναι να μην ασχοληθούν με τη συγκεκριμένη αγορά. Αλλά εκείνες οι οποίες έχουν αυτή την δυνατότητα είναι βέβαια ότι θα έχουν και πάρα πολύ καλά αποτελέσματα.

Για όλους τους ανθρώπους που συναντήσαμε σε αυτό το μεγάλο ταξίδι αυτό το πρώτο μικρό άνοιγμα σε μία μεγάλη αγορά δεν θα ξεχαστεί εύκολα.

Κώστας Ζαχαράκης, παραγωγός ελαιολάδου

Θεωρούμε όλους τους, τουλάχιστον τους ανθρώπους που βλέπουμε, τώρα στις εκθέσεις τις επιχειρηματικές σαν συνεργάτες, ενώ παλιότερα ίσως- εμείς προσωπικά δεν το κάναμε- να τους βλέπαμε και σαν ανταγωνιστές. Πλέον είμαστε συναγωνιστές. Όταν εδώ τα περισσότερα παιδιά έχουν αφήσει τα σπίτια τους, τις οικογένειές τους και λείπουνε μια βδομάδα στην άλλη μεριά του κόσμου, πλέον ο διπλανός τους δεν είναι ο αντίπαλός τους, ο αντίπαλός τους είναι οι άλλες χώρες που πουλάνε τα ίδια προϊόντα και πρέπει σε αυτό να επικεντρωθούμε.

Μπορεί να έχουν περάσει σχεδόν δύο μήνες μετά την εκδήλωση χωρίς να έχει κλείσει ακόμα κάποια συμφωνία, αλλά συνεχίζονται οι επαφές με την ελπίδα πως μια παραγγελία θα κάνει την αρχή και θα ξεκλειδώσει την αγορά.

Το κυριότερο, όμως, είναι πως μερικές σημαντικές Κινεζικές εταιρίες πλέον έχουν μάθει για την Ικαρία που είναι πηγή της μακροζωίας, για την Κρήτη που βγάζει βότανα και ελαιόλαδο από μηνωική εποχή, για τις ευεργετικές ιδιότητες του μελιού, για τον τραχανά από τα Μεσόγεια (που μοιάζει λίγο με κάποια από τα δικά τους ζυμαρικά) και γνώρισαν ανθρώπους που ασχολήθηκαν με μεράκι και αγάπη με τα προϊόντα του τόπου τους.

Ματίνα Λαρδά  Επιχειρηματίας παραδοσιακών προϊόντων

Να δείξουμε μια καλή εικόνα, ότι εντάξει, δεν κάνουμε πρόχειρες δουλειές. Δεν είναι αυτό που επικρατεί, η εικόνα η άσχημη που έχουμε δημιουργήσει για την Ελλάδα. Υπάρχουν προβλήματα αλλά με λίγη καλή θέληση και συλλογική δουλειά μπορούν να βγουν πολύ καλά αποτελέσματα.

Κώστας Ζαχαράκης, παραγωγός ελαιολάδου

Και από εκεί και πέρα με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να γίνουμε μια πιάτσα, ώστε να μπορούμε μαζί με το ένα προιόν να προτείνουμε και το άλλο, να προτείνουμε και το άλλο, και να βάζουμε σιγά σιγά τα ελληνικά προιόντα και σε αυτήν την αγορά. Και είναι εφικτό και δεν είναι και δύσκολο, δεν είναι δύσκολο και μέσα από τις συνεργασίες βέβαια. Η ισχύς πάντα είναι εν τη ενώση.

Σχόλιο

Προσθέστε το σχόλιό σας



ΟΙ ΝΕΟΙ ΦΑΚΕΛΟΙ ανοίγουν τον φάκελο των ελληνικών εξαγωγών και ρίχνουν φως στις ελπίδες και τα όνειρα Ελλήνων παραγωγών και επιχειρηματιών που έφτασαν τα ελληνικά προϊόντα μέχρι το Πεκίνο. Ξεκινώντας από ένα μικρό χωριό στην Κρήτη και με ερωτήματα όπως «τρωνε οι Κινέζοι λάδι, ελιές ή μάντολες» η ρεπόρτερ των Νέων Φακέλων Μαριάννα Κακαουνάκη ξετυλίγει την ιστορία οχτώ ελληνικών εταιριών και τις προσπάθειές τους – μέσα στην κρίση – να διεισδύσουν σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, αυτή της Κίνας. Με την κάμερα των Νέων Φακέλων ακολουθούμε τα βήματα των ελλήνων επιχειρηματιών στο δύσκολο ταξίδι από την ελληνική ύπαιθρο μέχρι το Πεκίνο και καταγράφουμε απρόοπτα, εμπόδια αλλά και τις μοναδικές στιγμές καινοτομίας καθώς οι ελληνικές εταιρίες πετυχαίνουν σιγά σιγά να ορθώσουν το ανάστημά τους απέναντι σε χώρες που ξοδεύουν τεράστια ποσά και προωθούν για χρόνια συντονισμένα τα δικά τους προϊόντα. Ακόμα, στο εργοστάσιό του στην Λάρισα, από όπου πέρυσι έφυγαν συνολικά 400.000 πακέτα μακαρόνια για τη Κίνα, ο ιδιοκτήτης Αλέκος Κίκιζας, αποκαλύπτει στους Νέους Φακέλους τον τρόπο με τον οποίο κατάφερε αυτό που εκατοντάδες άλλες εταιρίες προσπαθούν: να κατακτήσουν την δύσκολη αγορά της Κίνας και δίνει συμβουλές στις εταιρίες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα.